четвер, 17 грудня 2015 р.

урок 10 клас Тема. III Універсал. Проголошення УНР.

10 клас
Тема. III Універсал.  Проголошення УНР.
Мета: розширити уявлення учнів про хід державотворчого процесу в Україні, охарактеризувати основні ідеї III Універсалу, показати, що проголошення УНР було підсумком цього процесу, який тривав від початку української революції; розвивати логічне та історичне мислення школярів; виховувати в учнів інтерес і повагу до історії своєї держави, патріотичні почуття.
Обладнання: карта, атласи, хрестоматії з історії України.
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності.
Тема «Українська революція» охоплює значний період, бо державотворчий процес в Україні проходив складно, поетапно. Сьогодні на уроці ми розширимо свої знання про хід створення Української Народної Республіки і III Універсал як своєрідний підсумок державотворчого процесу в Україні від початку української революції.
II. Актуалізація опорних знань.
Для того, щоб далі успішно працювати, необхідно оцінити, наскільки ми готові до сприйняття нової інформації.
Самостійна робота (10 хв. )
      I варіант
1. Скласти простий план змісту II Універсалу.
2.    Розкрити поняття «політична криза».
3.    Дата оголошення II Універсалу.
II варіант
1. Скласти простий план повідомлення «Липнева політична криза».
2.   Розкрити поняття «загальнонаціональна криза».
3.   Дата прийняття І Універсалу.
Роботи перевіряються після уроку, але доречно коротко проаналізувати, які відповіді дали учні у самостійній роботі.
III. Вивчення нового матеріалу.
Після завершення аналізу питань самостійної роботи ставиться проблемне питання: «Чому Тимчасовий уряд спочатку пішов на компроміс із Центральною Радою, а потім відмовився від цієї ідеї?»
Метод «Мікрофон»: по черзі, коротко відповідає на поставлене питання той, у кого «символічний» мікрофон. Вчитель закінчує узагальненням розвиток історичних подій спонукав Центральну Раду до рішучих дій у боротьбі за державний суверенітет.
Складання плану учнями за розповіддю вчителя.
1. Інформація про III Всеукраїнський військовий з'їзд, на якому М. Грушевський поставив питання про утворення української демократичної держави. Реакція Тимчасового уряду,
2.   Повалення Тимчасового уряду більшовиками, утворення в Росії уряду –Ради. Народних Комісарів на II Всеросійському з'їзді рад робітничих і солдатських депутатів 7 листопада (25 жовтня ) 1917 року на чолі з В. Ульяновим-Леніним.
3. Три табори українських революційних сил в оцінці подій:
— прибічники поваленого Тимчасового уряду;
    — більшовики, які спиралися на ради робітничих та солдатських депутатів;
   — Центральна Рада та її прибічники.
4. Боротьба за контроль над Києвом.
5. Засідання Малої Ради 19 листопада 1917 року та затвердження тексту III Універсалу 20 листопада 1917 року як знаменної події в історії українського народу — утворення Української Народної Республіки. Далі вчитель організовує роботу над текстом III Універсалу за хрестоматією:
— Україна проголошувалася Українською Народного Республікою;
—  підтверджувався федеративний устрій Росії;
—  подавалася програма майбутніх перетворень в Україні:
1) скасування права власності на землю поміщиків та інших нетрудових господарів:
2)  встановлення 8-годинного робочого дня для робітників;
3) проголошення свободи слова, друку, віросповідань, зібрань, страйків, недоторканості помешкання, можливості вживання різних місцевих мов у зносинах з усіма установами;
4) проголошена необхідність негайно розпочати мирні переговори.
Проблемні питання.
1. За визначенням В. Винниченка, ІІІ Універсал не мав такого схвалення в суспільстві, як І Універсал. І ви вважаєте, чому?
2, Як III Універсалом вирішувалось земельне питання? Як, на вашу думку, його необхідно було вирішити?
Під час відповіді користуймося методом «Прес» який дає можливість навчитися формулювати та висловлювати свою думку з дискусійного питання аргументовано, в чіткій та стислій формі, впливати думку ваших співрозмовників. Щоб бути чіткими переконливими, ваше висловлювання повинно мати таку структуру й етапи:
1. Позиція: почніть зі слів «Я вважаю, що.,,» висловіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваша точка зору.
2.      Обґрунтування: використовуючи слова «...тому що..,», наведіть причину появи цієї думки, тобто поясніть, на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої пропозиції.  і
3.      Приклад: продовжуйте висловлювання словом: «наприклад...» та наведіть факти, дані, що підтверджують вашу позицію. Висновки: закінчіть висловлювання «Отже (тому), я вважаю.,.»; узагальніть свою думку, зробіть висновок. У своєму виступі, якщо це доречно, використовуйте:
— історичні документи;
— думки експертів;
— статистичні та наукові дані;
— закон и У країн и;
— інші допоміжні матеріали.
IV. Підсумок уроку.
Колегіально, підсумовуючи відповіді учнів на проблемні питання, робиться висновок, що проголошення Центральною Радою Української Народної Республіки було результатом державотворчого процесу від початку української революції і стало видатною подією в житті українського народу.
V. Домашнє завдання.
1. Опрацювання параграфів за темою уроку, завершення роботи за хрестоматією (текст ІІІ  Універсалу).

2.   Порівняльна характеристика І, II, III Універсалів та висновок щодо державотворчих процесів в Україні.

Немає коментарів:

Дописати коментар