четвер, 17 грудня 2015 р.

урок 10 клас Тема: Україна в геополітичних планах країн Антанти і Троїстого союзу. Ставлення населення і політиків до війни. Заснування Головної української ради у Львові. Союз визволення України. Формування легіону Українських Січових Стрільців.

10 КЛАС
Тема: Україна в геополітичних планах країн Антанти і Троїстого союзу. Ставлення населення і політиків до війни. Заснування Головної української ради у Львові. Союз визволення України. Формування легіону Українських Січових Стрільців.
Мета: Охарактеризувати становище українських земель, українського національного руху напередодні Першої світової війни та важливість значення контролю над Україною імперій для вирішення воєнного конфлікту в Центральній та Східній Європі; розвивати в учнів уміння аналізувати і узагальнювати історичний матеріал; виховувати почуття патріотизму і взаєморозуміння між націями.
Обладнання: карта «Перша світова війна», атласи, посібник Я. Грицака «Нарис історії України».
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні на уроці продовжуємо працювати над аналізом явищ економічного і політичного життя на території українських земель, переходимо до характеристики геополітичних планів Антанти і Троїстого союзу щодо України, встановлюємо, чи є взаємозв'язок між Першою світовою війною і революцією, даємо власну оцінку подіям на терені українських земель.

II. Повідомлення теми, очікування результатів уроку.
Зверніть увагу на проблемне питання, записане на дошці: «Чому контроль над українською територією мав таке важливе значення для вирішення воєнного конфлікту в Центральній та Східній Європі?»
III. Актуалізація опорних знань учнів.
Прийом «Мікрофон»: надається можливість учням в уявний мікрофон сказати швидко, по черзі, відповідаючи на питання уроку:
Які найважливіші завдання стояли перед українським народом на початку XX століття?
Порівняйте, показавши на карті «Українські землі на початку XX ст.», етнічні землі України, кордони її губерній і провінцій Російської та Австро-Угорської імперій.
Дайте коротку характеристику національному і соціальному складу населення на терені українських земель.
Які   передумови   відродження   власної   державності   і   національної   цілісності склалися в Україні на початку XX ст.?
Чи   гальмували   розвиток   України   відсутність   незалежності   й   територіальної
цілісності?
IV.     Вивчення нового матеріалу.
Підсумовуючи висловлювання учнів під час проведення прийому «Мікрофон», вчитель підводить учнів до висновку, що напередодні Першої світової війни склалися два воєнно-політичні угруповання — Троїстий союз і Антанта, — які мали конкретні плани щодо війни.
Проблемне питання вчителя:
-   Що ж поєднувало кожну з країн цих союзів зокрема і обидва блоки взагалі?
(Поєднувало спільне бажання загарбати інші землі, наново поділити ринки збуту, джерела сировини та сфери свого впливу.)
         - Україна стала, як бачимо з ваших відповідей, тим ласим шматком природних і людських ресурсів, європейською житницею, плацдармом для подальших імперських планів завойовництва інших країн. Україні у стратегічних планах воюючих держав відводилось чільне місце.
    -    Які найдалекосяжніші плани щодо України виношували країни Троїстого союзу і Антанти, спираючись на документи і факти? На це питання зможуть відповісти нам експерти груп: «Німеччина», «Австро-Угорщина», «Росія». На питання: «Які ж були спільні прагнення українців у війні?» — відповість IV група «Україна» (з сильних учнів).
Робота в групах за технологією «Акваріум»: після об'єднання у 4 групи по 5-6 чоловік і отримання завдання надається 3-5 хвилин для обговорення спільного рішення в кожній групі (окремим учням було дано пропедевтичне завдання «Європа напередодні Першої світової війни»). Частина класу, яка не ввійшла до складу групи, опрацьовує «Плани Антанти і Троїстого союзу щодо України», «Позиції українців щодо воюючих сторін» та пояснює історичні поняття, терміни, назви: «світова війна», «анексія», «експансія».
Після закінчення обговорення кожен «спікер» групи висловлює колегіальну думку щодо поставленого питання протягом 3-х хвилин, а клас обговорює:
     Чи погоджуєтесь ви з думкою групи?
Чи була ця думка достатньо аргументована, доведена?
Який з аргументів ви вважаєте найбільш переконливим?
    Після І групи місце «Акваріума» надається іншій групі. Діяльність і результати «досліджень» кожної групи мусять бути обговорені класом.
V. Підсумок уроку.
Відповіді на питання, оцінювання навчальних досягнень учнів.
Початок Першої світової війни — випадок чи закономірність?
Чи можна Першу світову війну розглядати як кризу світової цивілізації?
Чи є взаємозв'язок між Першою світовою війною і революцією?    і
Чому Україні відводилась особлива роль у планах воюючих держав?
Які наслідки колоніальної політики Російської та Австро-Угорської імперій щодо українців?
Якою бачила майбутню, українську державу «Спілка визволення України»?
Як визначалися стосовно війни і майбутнього України соціал-демократи Наддніпрянщини?
Якої позиції дотримувалися Головна Українська Рада і легіон Українських Січових Стрільців?
В чому ж причини розколу Українського Національного Руху?
Які наслідки цього розколу?
VI. Домашнє завдання.
1.     Опрацювання параграфів та додаткових історичних документів.

2.     Твір-мініатюра на основі вивченого матеріалу «події минулого, що актуальні і внаш час».

Немає коментарів:

Дописати коментар